Een cursus effectief communiceren kan je helpen meer inzicht te krijgen in de manier waarop jij communiceert naar de mensen om je heen. Communicatie is namelijk het fundament van ons wederzijds begrip. Nu horen we je denken: ‘Logisch! Moet ik daarvoor een hele cursus gaan volgen?’ Daar willen we dan tóch graag even op inhaken. Communicatie – binnen bedrijven en organisaties, maar ook privé – is in de breedste term namelijk keer op keer lastiger bevonden dan dat er van tevoren werd gedacht. Een communicatiestijl wordt bovendien steevast onderschat als het gaat om de werking van processen binnen een groep mensen. Een cursus effectief communiceren kan, zonder dat je het weet dus, een grote aanwinst zijn op je CV én in je privéleven. Wij verzamelden een aantal voordelen van effectief communiceren die vaak over het hoofd worden gezien.

Effectieve communicatie: de definitie

Effectieve communicatie kunnen we eigenlijk net zo goed doelgerichte communicatie noemen. Dit is eigenlijk namelijk precies wat de term inhoudt. Wanneer je effectief communiceert, formuleer en profileer je jezelf op een manier die de ander zo goed mogelijk duidelijk maakt wat voor koers jij gaat varen. Zoals je kan bedenken, is dit in een bedrijf of organisatie van essentieel belang. Vaak wordt er echter vergeten wat voor een voordelen effectieve communicatie ook kan hebben in je privéleven. Bedenk zelf maar eens hoeveel tijd het je scheelt als jij direct bent in het kenbaar maken van jou doelen en wensen. Tijdens een cursus effectief communiceren krijg je meer inzicht in hoe je dit zo goed mogelijk kan doen.

De voordelen van een cursus effectieve communicatie

Effectief communiceren lijkt namelijk makkelijker dan dat het in werkelijkheid is. Duidelijkheid is essentieel, maar niet alles. Wanneer jouw duidelijkheid ferme en strenge vormen gaat aannemen, communiceer je bijvoorbeeld niet langer effectief. Niemand wil orders opvolgen van een leider die hoog van de toren blaast. Tijdens een cursus effectieve communicatie wordt de nadruk dan ook vooral gelegd op de manier waarop je je boodschap voortbrengt. Hierbij wordt er ook gekeken naar de onderliggende gedachte van jouw communicatiestijl. Wat straal je uit? Wat zijn je valkuilen? Ga je respectvol om met de mening van anderen en hoe ga je om met lastige situaties?

Voor werk én privé

Zie je? Effectief communiceren is meer dan alleen maar wat woorden wisselen. Tijdens een cursus effectief communiceren wordt er voor je benadrukt dat de algehele stijl van je communicatie motiverend moet zijn. Binnen je werkomgeving moet je het immers samen doen. Wanneer jij als professional je wensen en doelen effectief weet te communiceren, gaan de productiviteit van je collega’s of werknemers omhoog. Daarnaast heb je door de cursus effectief communiceren ook nog eens een dosis zelfvertrouwen gewonnen en inzicht gekregen over je stijl en identiteit als professional. Win-win, dus! De volgende keer dat je een cursus effectief communiceren langs ziet komen, weet je dus dat er meer achter schuilgaat dan dat je van te voren denkt.

Ook de belangrijke training persoonlijk leiderschap volgen? Ook dat kan!