Je hebt de term in het bedrijfsleven vast al eens voorbij horen komen. Het begrip executive search is dan ook echt in opmars. Met executive search kiest een bedrijf echt voor het hoogst haalbare, hoe een bedrijf dat doet? Dat licht ik aan de hand van dit artikel toe.

Wat is executive search?

Executive search houdt in dat er gezocht wordt naar de beste kandidaat voor de baan, ongeacht wat die gene op dat moment voor werk heeft. Het gaat er dus om dat er mensen benaderd worden die misschien wel helemaal iet opzoek zijn naar een nieuwe baan of functie. Executive search wordt meestal uitgevoerd door een extern en gespecialiseerd bureau.

Verschil met ‘normale’ werving en selectie

Executive search is een methode die zich echt onderscheidt van een doorsnee werving en selectie campagne. Op een werving en selectie campagne komen eigenlijk altijd mensen af die heel actief opzoek naar een nieuwe uitdaging, hun beweeg redenen om te gaan solliciteren veranderen natuurlijk enorm. Waar een werving en selectie campagne zich dus richt op werkzoekende richt een executive search campagne zich op de beste persoon voor de job. Die personen hebben dus al een goede baan en zullen dus vrijwel nooit solliciteren op jouw openstaande vacature.

Waarom executive search?

De reden voor het inzetten van executive search is simpel: de mensen die niet actief opzoek zijn naar een nieuwe baan zijn en goed op hun plek zitten bij een andere baan, zijn vaak de allerbeste mensen. Ondanks dat mensen al een goede baan hebben, blijkt dat veel er wel voor open staan om over een aanbod na te denken. Zeker op het moment dat het aanbod beter is dan hun huidige functie.

Lijkt executive search je iets om in te zetten voor jou bedrijf? Neem dan eens een kijkje op: topofminds.com.